هوا فضاییها
نابودگر 2 : نابودگر دیگری از روسیه

مدتی قبل صنایع زرهی Uralvagonzavod روسیه در نمایشگاه تسلیحاتی 2013 این کشور RAE2013 از جدیدترین محصول خود با نام BMPT72 یا نابودگر 2 رونمایی کرد. BMPT مخفف عبارت Boyevaya Mashina Podderzhki Tankov  به معنی خودروی رزمی پشتیبان تانک است. هرچند نسل اول این خودرو با بهره گیری از شاسی تانک تی 72 ساخته شده بود اما به دلیل تغییرات نسبتا گسترده در شاسی به عنوان پلتفرمی جدید و مستقل مطرح بود اما نسل جدید این خودرو که نابودگر 2 نام گرفته بر خلاف نمونه پیشین با استفاده مستقیم از شاسی تانک های تی 72 کنار گذاشته شده از خدمت ساخته شده است.


این خودرو ، نمونه ای مقرون به صرفه برای تمامی کاربران تانک های تی 72 است که در حال حاضر بیش از 20000 دستگاه از آن را در خدمت دارند. خودروی BMPT روسی مفهوم جدیدی از پشتیبانی رزمی را ارائه کرده است که شاید آنچنان که باید و شاید توسط کاربران زرهی  در دنیا درک نشده است. در طراحی این خودرو تسلیحات متنوعی به منظور تامین طیف گسترده ای از الزامات عملیاتی در نظر گرفته شده است که همین مسئله قابلیت های عملیاتی آن به خصوص در بخش پشتیبانی آتش را به  نسبت خودرو های رزمی همچون تانک به بالاترین میزان ممکن رسانده است.

BMPT با جایگزینی با یک دسته تانک ، قابلیت های رزمی کل واحد (متشکل از چند دسته تانک) را به میزان قابل توجهی افزایش میدهد و در نتیجه تلفات کاهش میابد. خودروی رزمی پشتیبان تانک ، یک واحد زرهی را  از طریق جستجو و کشف اهداف ، اجرای آتش پشتیبانی در برد متوسط و کوتاه بر روی اهداف و سرکوب واحد های ضد تانک دشمن مورد پشتیبانی قرار میدهد. این خودرو از تاثیرگذاری بالایی در نبرد شهری برخوردار است که این مسئله با بهره گیری از سیستم های نظارتی و تسلیحاتی با قابلیت پوشش زاویه ای گسترده حاصل شده است. خودروی BMPT72 دارای قدرت آتش دقیق و موثر ، سطح بالایی از حفاظت زرهی ، تحرک بالا و قابلیت بقای میدانی بالا است. 

BMPT موسوم به نابودگر


در نسل اول این خودرو مجموعه تسلیحاتی متنوعی به منظور مقابله با طیف گسترده ای از اهداف از جمله تانک ها ، خودرو های رزمی پیاده نظام و سایر ادوات زرهی ، پیاده نظام دشمن و تیم های ضد زرهی دشمن و همچنین بالگرد های در حال پرواز در ارتفاع پایین و سرعت پایین تعبیه شده بود که بیشتر آن ها به نسل بعدی نیز منتقل شده است. وزن خودروی BMPT72 با کاهش 4 تنی به 44 تن رسیده  و خدمه آن از 5 نفر به سه نفر کاهش یافته است. کاهش خدمه به دلیل حذف نارنجکانداز ها و اپراتور های آن ها است. با حذف نارنجک انداز ها مخازن ذخیره سازی 2100 نارنجک نیز حذف شده که به این جهت سطح ذخیره سازی مهمات نیز کاهش یافته است. اما سایر اجزای مجموعه تسلیحاتی دست نخورده باقی مانده اند.

این تسلیحات شامل چهار فروند موشک هدایت شونده  ATAKA ، دو قبضه توپ خودکار 30 میلیمتری 2A42 با قابلیت  شلیک مهمات ضد نفر رسام (APRS-T) ، شدیدالانفجار ترکش شونده آتش زا (HEF-I) ، ضد زره رسام (AP-T) و انرژی جنبشی (KE)  و یک قبضه تیربار هم محور کالیبر 7.62  میلیمتری مدل PKTM است. برجکی که مجموعه تسلیحاتی بر روی آن نصب گردیده از قابلیت گردش 360 درجه ای برخوردار است. پرتابگر های موشک های هدایت شونده زاویه ای از 5- الی 25+  درجه را در جهت افقی و توپ ها و تیربار هم محور با آن ها نیز زاویه ای از 5- الی 45+ درجه در جهت افقی را پوشش میدهند.

موشک های هدایت شونده ATAKA با چند نوع سر جنگی از جمله شدیدالانفجار ضد تانک با سر جنگی دو مرحله ای (Tandem HEAT) و هوا سوختی (ترموباریک) قابلیت مقابله با اهدافی در حداکثر برد 6000 متر را دارند. دو توپ 30 میلیمتری نیز از قابلیت مقابله با اهداف زرهی سبک در برد 2500 متر و خودرو های سبک تاکتیکی و نفرات دشمن در برد 4000 متر برخوردار هستند. از نظر تجهیزات نظارتی خودروی BMPT72 مشابه سلف خود خودروی BMPT است. این خودرو از یک سایت چند کاناله دو محور تثبیت (دید در روز و دید حرارتی) برای توپچی و یک سیستم نظارتی دید وسیع یا سایت پانورامیک تثبیت شده برای فرمانده برخوردار است که هر دو این سیستم ها به مسافت یاب لیزری داخلی مجهز گردیده اند. سایت توپچی علاوه بر مسافت یاب لیزری از کانال پرتو افکن لیزر به منظور هدایت موشک های هدایت لیزری نیز برخوردار است. 

فرمانده و توپچی با استفاده از سیستم های نظارتی خود امکان نظارت وکشف اهداف در برد 5000 متر با کانال دید در روز و  3500 متر با کانال دید حرارتی را دارند. علاوه بر این مجموعه کاملی از پریسکوپ ها برای فرمانده ، توپچی و راننده در نظرگرفته شده است که بر سطح نظارت آن ها بر میدان نبرد می افزاید و در صورت آسیب دیدگی سایت ها همچنان امکان نظارت حداقلی از داخل خودرو را برای خدمه میسر میسازد. سیستم کنترل آتش این خودرو نیز نسبت به نمونه پیشین بهبود یافته و دقت و قابلیت های بهتری دارد و از کامپیوتر بالستیک تمام دیجیتال ، مجموعه کاملی از حسگر ها و چندین نمایشگر دیجیتالی برخوردار است.

تصویر

بدنه و برجک  خودروی BMPT72 از صفحات فولادی ساخته شده و با استفاده از واحد های (ماژول های) زره واکنشگر انفجاری (ERA) به صورت روکار و توکار (Built in) و بخش های عقبی نیز با استفاده از زره قفسی (Slat) پوشش داده شده اند. لازم به ذکر است که برجک این خودرو مجددا طراحی شده و از سطوح حفاظتی بهتری نسبت به نمونه پیشین (BMPT) برخوردار است به عنوان مثال برای حفاظت از موشک های هدایت شونده در برابر اصابت گلوله های کالیبر پایین و ترکش ها نیز پوشش زرهی برای آن ها تعبیه گردیده. علاوه بر حفاظت زرهی ، در هر سمت برجک شش پرتابگر نارنجک های دودزا تعبیه شده است که جزئی از سیستم حفاظتی تانک برای ایجاد پرده استتاری از دود هستند. این پرتابگر ها به سیستم آشکارسازی لیزر متصل اند که پس از آشکار سازی پرتو لیزری تابیده شده بر روی خودرو فرمان پرتاب نارنجک های دودزا را به پرتابگر ها ارسال میکنند. 

خودروی BMPT72  را میتوان با دو پیشرانه 850 اسب بخاری مدل B84MC و یا نمونه جدیدتر و 1000 اسب بخاری B92C2 مجهز کرد که در اینصورت نسبت قدرت به وزن آن که معیاری برای تحرک است بسته به انتخاب پیشرانه 19.3 و 22.7  اسب بخار بر تن خواهد بود. هر دو یپشرانه مورد اشاره از نوع پیشرانه های دیزلی V شکل ، 12 سیلندر ، خنک شونده با مایع و چند سوخته  (Multi Fuel)  هستند. لازم به ذکر است که پیشرانه B92C2 از نوه توربو سوپرشارژ است که قدرت و راندمان بالاتری را ارائه میکند. قابلیت استفاده از چند سوخت در این پیشرانه ها ، مشکل تامین سوخت آن ها در شرایط جنگی را بر طرف میسازد چرا که یپشرانه ها از امکان کار با طیف گسترده ای از سوخت ها از جمله نفت سفید ، بنزین ، گازوئیل و یا سایر ترکیب ها برخوردارند. هر دو پیشرانه B84MC و B92C2 به جعبه دنده ای با محرک هیدرولیکی و 7 دنده جلو و 1 دنده عقب متصل میشوند.

تصویر

حداکثر سرعت خودروی BMPT در حدود 60 کیلومتر بر ساعت و حداکثر برد عبوری آن 500 کیلومتر است. این خودرو دارای شش ردیف چرخ جاده است که تمامی آن ها به سیستم تعلیق میله پیچشی (Torsion bar) مجهز هستند علاوه بر این ضربه گیر های هیدرولیکی نیز در ردیف های اول و دوم و ششم در نظر گرفته شده اند که تنش های وارده به خودرو در حین حرکت در مناطق مختلف را بیش از پیش کاهش میدهند. از جمله قابلیت های حرکتی خودروی BMPT72  ، گام عموی 850 میلیمتری ، عبور از گودال 2.8 متری و عبور از آبی به عمق 1.2 متر بدون آماده سازی و 1.8 متر پس از 15 دقیقه آماده سازی است.

البته لازم به ذکر است که  این خودرو با استفاده از لوله هواگیری یا اسنورکل امکان عبور از آبی به عمق 5 متر را نیز خواهد داشت. این خودرو به سیستم اطفاء حریق خودکار به منظور فرونشاندن آتش در تمامی محفظه های داخلی ، سیستم حفاظت ش م ر برای حفاظت از خدمه و حفظ عملکرد خودرو رزمی در محیط های آلوده به این عناصر  و سیستم موقعیت یابی ماهواره ای مجهز است. علاوه بر این خودروی BMPT72 همچون تانک های روسی از امکان نصب تیغه مهندسی در جلوی بدنه برخوردار است که این تیغه در مدت یک الی دو دقیقه قابل نصب و جداسازی است و خودرو را قادر میسازد تا به صورت مستقل و بدون نیاز به خودرو های مهندسی محل استقرار خود را با ایجاد خاکریز و ........ آماده کند.


مترجم : سینا نوریخانی


منبع:military.ir



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:






. سینا
1 اسفند 1393 . 12:51
CATEGORIES
TAGS
LINKS
زاهد
من و تو ظهور فرج را محقق خواهیم کرد(کوی ابوذر غفاری)
وبلاگ عطر خوبی ها
ردیاب ارزان ماشین
جلو پنجره جک جی 5

تبادل لینک هوشمند

برای تبادل لینک ابتدا ما را با عنوان هوافضاییهااو آدرسhava-fazaiiha.lxb.com  لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.





OTHER

نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

<-PollName->

<-PollItems->

خبرنامه وب سایت:






.