هوا فضاییها
KAYA خودروی محافظت شده ای از ترکیه

تصویر


کایا (KAYA به معنی سنگ) خودروی محافظت شده در برابر مین (MPV) با پیکربندی 4×4 است که توسط صنایع اتوکار ترکیه توسعه داده شده. این خودرو به منظور فراهم ساختن حفاظت بالستیک و حفاظت در برابر انفجار مین برای نیروهای عملیاتی در مناطق پر خطر در نظر گرفته شده است. 

توسعه آن در سال 2006 آغاز و اولین نمونه آن در سال 2007 تکمیل گردید. کایا برای اولین بار در نمایشگاه  IDEX 2009 که در ابوظبی برگزار شد در معرض دید عموم قرار گرفت. این خودرو با 6.4 متر طول ، 2.5 متر عرض و 2.9 متر ارتفاع از دو خدمه و قابلیت حمل 11 سرباز برخوردار است. وزن رزمی آن 12.5 تن است.

انواع
کایا در دو مدل نفربر زرهی (APC) و حامل تجهیزات موجود است که مدل نفربر دارای کابین زرهی و بخش اختصاصی حمل نفرات است. این نمونه قابلیت تبدیل به آمبولانس زرهی و یا خودروی فرماندهی را دارد.


تصویر


طراحی و قابلیت های حفاظتی
این خودرو برپایه شاسی کامیون Unimog 5000 ساخته شده و دارای دو بخش زره پوش کابین خدمه و محفظه سرنشینان است که به صورت مستقل از هم طراحی و ساخته شده اند. جدا و  مستقل بودن این دو بخش امکان حرکت مستقل آن ها به طرفین در زمان حرکت خودرو در مناطق ناهموار را فراهم کرده و برای تحرک خودرو مانعی ایجاد نمیکنند.

طراحی قابل تطبیق این خودرو ، اجرای پیکربندی های مختلف بر روی آن جهت به کارگیری در نقش های متفاوت توسط سازنده را ممکن ساخته.کایا به منظور تامین سطحی مناسب از حفاظت در برابر تهدیدات بالستیک و انفجاری توسعه داده شده و در کنار این سطح بالایی از راحتی خدمه در حرکت در مناطق ناهموار را نیز ارائه میکند. محفظه پیشرانه دارای پوشش زرهی بوده که حفاظت در برابر تهدید گلوله های کالیبر پایین و ایضا ترکش مهمات توپخانه را فراهم میکند.


تصویر


در بخش تحتانی ، خودرو از طراحی V شکل بهره میبرد که با منحرف کردن موج انفجار به طرفین بدنه ، حفاظت در برابر تهدیدات انفجاری تحتانی را ایجاد میکند.علاوه براین ، گل گیرها نیز با استفاده از صفحات زرهی ساخته شده اند که حفاظت خودرو در برابر انفجار مین تحت چرخ ها را افزایش میدهد. کابین جلویی و عقبی هر دو از صفحات فولادی جوش داده شده ساخته شده اند و در کنار آن تکه هایی از صفحات حفاظتی در ابعاد مختلف نیز جهت بهبود حفاظت در برخی بخش ها نصب شده است. 

در کابین جلویی که جایگاه فرمانده و راننده است ، شیشه ضد گلوله بزرگ و یکپارچه ای نصب گردیده و دردو طرف آن نیز دو درب مجهز به شیشه های ضد گلوله تعبیه شده است. بخش سرنشینان که در عقب خودرو واقع شده دارای درب انتهایی و سه دریچه سقفی برای ورود و خروج است. در کابین عقبی یازده پنجره کوچک ضد گلوله (پنج عدد در هر سمت و یک عدد بر درب عقب) و در مجموع شش درگاه آتش (Firing Ports) تعبیه شده است که امکان نظارت سرنشینان عقب بر محیط اطراف و شلیک به اهداف و تهدیدات بیرونی با استفاده از تسلیحات انفرادی از داخل خودرو را فراهم میکنند. 

تصویر


کایا به سیستم اطفاء خودکار حریق نیز مجهز است.علاوه بر قابلیت حمل تجهیزات در محفظه عقبی ، این خودرو به محفظه های ذخیره سازی خارجی در بخش زیرین بدنه (در هر سمت) مجهز است که فضای ذخیره سازی اضافی را فراهم میکنند. از جمله تجهیزات این خودرو سیستم تهویه مطبوع ، گرم کن اضافی ، آینه بغل های مجهز به کنترل الکتریکی و وینچ است.

تسلیحات
خودروی محفاظت شده کایا از امکان تجهیز به طیف گسترده ای از جایگاه های تسلیحاتی دریچه باز (خدمه دار) یا کنترل از راه دور برخوردار است. جایگاه تسلیحاتی فوقانی این خودرو را میتوان به تسلیحاتی نظیر تیربارهای کالیبر 7.62 و 12.7 و ایضا نارنجک اندازهای خودکار 40 میلیمتری مجهز کرد. به جز جایگاه تسلیحاتی ، سرنشینان عقب نیز از طریق درگاه های آتش تعبیه شده امکان مقابله اهداف خارج از خودرو را دارند (قابلیت تهاجم/دفاع اضافی)


تصویر


پیشرانه و تحرک
این خودرو از پیشرانه دیزلی 4 سیلندر OM 924 LA نیرو میگیرد که با 218 اسب بخار قدرت در 2200 دور بر دقیقه (RPM) ، به جعبه دنده خودکار تیپ ترونیک Tiptronic) 1) ، الکتروپنوماتیکی مدل UG-100 متصل شده است. مجموعه تولید و انتقال نیروی این خودرو حداکثر سرعتی معادل با 96 کیلومتر بر ساعت را برای آن فراهم میکنند.

کایا به صورت انتخابی از قابلیت نصب سیستم مرکزی کنترل باد تایر (CTIS) و ایضا تایرهای پنچررو (Run Flat) برخوردار است. تایرهای پنچررو امکان ادامه حرکت خودرو در صورت آسیب دیدگی تایر را ایجاد میکنند. مخزن سوخت این خودرو 200 لیتر گنجایش دارد که بردی 800 کیلومتری را برای خودرو فراهم میکند. از جمله قابلیت های حرکتی این خودرو عبور از زمین هایی با شیب 60 درصد و شیب جانبی 30 درصد ، گام عمودی 48 سانتی متری و توانایی عبور از آبی به عمق 120 سانتی متر است.

تصویر


پی نوشت : 
1-تیپ ترونیک (استپ ترونیک) سیستمی است که به راننده اجازه میدهد تا در صورت تمایل نسبت دنده را در جعبه دنده های خودکار به صورت دستی عوض کند . این قابلیت ممکن است از طریق دنده ، دکمه یا دسته های روی فرمان انجام شود.



منبع


مترجم : سینا نوریخانی



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:






. سینا
1 اسفند 1393 . 12:51
CATEGORIES
TAGS
LINKS
زاهد
من و تو ظهور فرج را محقق خواهیم کرد(کوی ابوذر غفاری)
وبلاگ عطر خوبی ها
ردیاب ارزان ماشین
جلو پنجره جک جی 5

تبادل لینک هوشمند

برای تبادل لینک ابتدا ما را با عنوان هوافضاییهااو آدرسhava-fazaiiha.lxb.com  لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.





OTHER

نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

<-PollName->

<-PollItems->

خبرنامه وب سایت:






.